مخاطب شناسی، رمز موفقیت هنر است


رقیه بقائی / محمد امین حامد ، فارغ التحصیل سال 1373 دانشکده صداوسیما در گرایش کارگردانی تلویزیون است که اکنون به ساخت و کارگردانی فیلم های انیمیشن می پردازد. راهيابي فیلم انیمیشن «ناشناخته» از استان اصفهان به مرحله نهایی سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنري بهانه اي شد تا به گفتگو بنشينيم.
کارگردان فیلم انیمیشن «ناشناخته» در خصوص موضوع فیلم انیمیشن خود گفت : این فیلم با موضوع فلسطین ساخته شده است و داستان موجودی فضایی است که برای شناخت گونه های زنده در زمین ، از اطلاعات قبلی رایانه سفینه اش کمک می گیرد ، در ارتباط با شناخت یکی از موجودات با مشکل مواجه می شود. این فیلم به صورت پروژه انفرادی و به مدت 5دقیقه و 20 ثانیه ، در مدت 3 ماه تولید شده است. انیمیشن «ناشناخته» تاکنون در جشنواره پایداری تبریز حضور یافته است.
حامد با اشاره به اینکه هیچ ادعایی در زمینه کار تولیدی خود ندارد ،در مورد این هنر سخنان زیر را بیان کرد: با توجه به قابلیت بالای تاثیرگذاری این هنر بر مخاطب ، متاسفانه انیمیشن در کشور ما همچنان به صورت مدیریت دولتی اداره و پشتیبانی می شود . مدیران دولتی نیز ، نهایت همت شان این است که در ارزیابی ها و قضاوت ها ، از چند کارشناس برجسته این هنر بهره گیری کنند که در نگاه اول خوب است . ولی از آنجایی که کارشناسان بیشتر دغدغه هنر دارند تا مخاطب ، نتیجه منجر به تولد هنری شده به نام " هنر جشنواره ای ". چرا که از نظر کارشناسان این رشته ، کاری که از گرافیک و زبان سمبلیک برخوردار بوده ، ارجحیت دارد بر کار ساده ای که به راحتی می تواند با مخاطبش ارتباط برقرار کند ، اما ممکن است از گرافیک یا ویژگیهای جشنواره ای چندانی برخوردار نباشد.
کارگردان فیلم انیمیشن «ناشناخته» اظهار امیدواری کرد: ای کاش مدیران عزیز که هدفشان اعتلای این هنر در کشورمان است ابتدا ارقام قابل توجهی از بودجه های فرهنگی را جهت شناخت مخاطب ، اخذ نظرات مخاطب ، و چگونگی تاثیر بر مخاطب ، صرف می کردند تا هر چه زودتر به این هدف برسند. وگرنه هر سال هم که جشنواره های متنوع برای زمینه های حمایتی خاص برگزار شود ، به نتیجه مطلوبی نمی رسیم و جامعه فقط همان آثاری را به یاد خواهد داشت که برای مخاطب ساخته شده اند ، نه اخذ جایزه از فلان جشنواره. تازه ، همان کارهای خوب جشنواره ها هم ، به دست مخاطبان خاصی که امکان حضور در جشنواره را نداشته اند ، نمی رسند و ای کاش فکری برای این مشکل می شد . در آخر آرزوی موفقیت برای همه هنرمندان و کسانی را دارم که همتشان ، رضای خداوند است.
لازم به ذکر است، فیلم محمد امین حامد فردا سه شنبه 26 اردیبهشت ماه ساعت 17/30- 16 در سانس c سینما آزادی کرمانشاه اکران می شود.




قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره